Friday 28 October 2011

Diwali

Efter förra veckans polisuppbåd har jag hållt mig ifrån mitt projektområde ganska mycket.Inte egentligen för att jag är rädd. Jag har ju tillstånd nu. Men jag har redan tillräckligt med saker att göra, skriva och rita kartor, och jag vet att jag måste spendera massa tid där då jag gör trafikräkning om någon vecka.

Jag har lärt känna Juliana från Colombia som bor i mitt hus lite bättre och vi har gett oss ut i Pune några gånger tillsammans.

Denna veckan har det firats Diwali och i onsdags och torsdags var kontoret stängt. Jag har dock pillat med exjobbet ändå. Det var svårt att veta när det skulle vara som mest folk på Laxmi Rd, så jag tror jag missade Diwalirushen. Såg iaf lite fina belysningar där häromdagen.

I onsdags följde jag med Juliana till hennes kompis Muktas familjs Diwalifirande. Lallys familj firar inte så mycket, så det var häftigt att se. Vi var i de centrala delarna av stan, där antalet smällare och fyrverkerier om möjligt var ännu fler än häromkring. Himlen var grå av rök och det small högt överallt. Det obehagligaste var att de smällde dem mitt på gatan nära både parkerade och förbipassarande fordon. Det har hållt på hela veckan, men eskalerade i onsdags kväll.

När vi kom tillbaka hade Lally ordnat Diwaliparty för alla sina kompisar. Varken jag eller Juliana var särskilt sugna och flydde till sängs vid strax efter elva. Vi känner nog att vi inte har så mycket gemensamt med Lally och hennes vänner. Det är inte en kulturskillnad utan mer en personlighetsskillnad som ligger till grund för det.








No comments:

Post a Comment