Friday 7 October 2011

Making friends

Igår kväll gjorde jag ett besök i mitt projektområde och studerade hur mycket mer trafik och människor det var under Dussera. Mycket mer. Efter det hängde jag med Kendra, amerikanskan från mitt kontor och hennes lägenhetskompisar ut på middag. De är alla här genom samma organisation, som förmedlar praktikplatser, och bor ca 8 pers i en lägenhet. En internationell grupp som var roliga att umgås med. Kanske blir fler gånger.

I morse tog jag mig till Sangam, ett av WAGGGS fyra världsscoutcenter som råkar ligga i Pune. Jag jobbade på ett av de andra, Pax Lodge, i London för drygt fem år sedan. De firar fyrtiofem år i veckan och har ett event som startar imorgon och pågår en vecka. Jag har anmält mig för att vara med nästa helg och ska bo där i två dar för en kanske välbehövlig paus i exjobbandet och insupande av mer indisk kultur från ett västerländskt perspektiv. Jag behövde betala en depositionsavgift, och tyckte det var lättast att helt enkelt åka dit. Jag blev guidad runt av Heidi, en amerikansk tjej, och träffade även Ellen, en svensk tjej som njöt av att få prata lite svenska. Ska bli kul att umgås med dem mer och lära känna fler folk.

Efter det bestämde jag mig för att jag behöver se lite mer av Pune, för att få en förståelse för vad som utmärker Laxmi Rd. Jag tog mig först till Koregeon Park, där det ligger ett stort meditationscenter, Osho International, som Lonely planet pekar ut som Punes största sevärdhet. ”You either hate or love”. Jag gick inte in, men tror att jag är mer på hatsidan där. Därifrån gick jag mot tågstationen, men hittade den aldrig. Kan vara för att jag dök in i en gränd som intresserade mig. Jag stannade och åt en dosa och fick se hur de görs. Den var ovanligt liten, så när damen undrade om jag inte ville ha lite ris och dal också så sa jag ja. Därifrån gick jag vidare och kom djupare och djupare in i slummen. Det var intressant att se, men jag kände mig lite som en inkräktare också. Några pojkar ville att jag skulle ta kort på dem, vilket jag gick med på. Sedan ville de ha pengar. Det fick de dock inte.

Sedan tog jag en rickshaw till Laxmi Rd och studerade och funderade och shoppade lite grann. Nu ska jag läsa lite till och kanske försöka planera mitt arbete lite. Jag blev just uppringd av en av studenterna som kommer hjälpa mig. Hon är jättetrevlig. Det kommer en ny tjej som ska bo här idag. Jag tror hon är från sydamerika någonstans.

No comments:

Post a Comment