Thursday 6 October 2011

Besök på arkitekturskola

I tisdags åkte jag till det området jag kommer att jobba med själv, för att bättre kunna orientera mig och förstå pulsen över en hel dag.

Igår följde jag med Prasanna Desai till arkitekturskolan där han jobbar. Den ligger en bra bit utanför stan. Jag blev visad runt, och det var kul att se att väldigt mycket var sig likt. Huset var relativt nybyggt, fast det hade man nästan inte trott. Mycket slammad betong. Det märks ockå tydligt att klimatet är annorlunda här.

Prasanna hade nämnt att han hade några studenter som kan hjälpa mig lite grann, men jag var ändå lite överväldigad när vi samlades till möte. Prasanna, tre andra lärare på skolan, plus ca 7 studenter. Jag fick skriva mötesprotokoll och vi skapade en emaillista för projektet. Studenterna har mer eller mindre lov i någon månad, som startar från ungefär nu och de hade skrivit sig på en lista om att de ville vara med och hjälpa till med mitt projekt. Hur mycket hjälp jag kan få, och vad de kan hjälpa mig med är fortfarande lite oklart. Först och främst att sätta mig in i området tänker jag. De kan även eventuellt vara med och räkna trafik.

Efter mötet satt jag med dem och de berättade om området jag kommer jobba med. Oktober är kallad ”the festival season” och det är massa högtider som äger rum. Idag är det en röd dag och många firar Dussera. Det är tydligen stort i mitt projektområde, så jag ska definitivt dit framåt eftermiddagen/kvällen. Igår kväll var jag med Lally och en kompis till henne på en bengalisk 10 dagars festival, om ockå slutar idag. Som jag förstår det hänger dessa två inte ihop. I slutet av oktober firas Diwali, vilket åtminstone i Pune är den största högtiden på hela året. Detta är också stort just i mitt projektområde, så jag försöker sätta mig in i kulturen. Jag missade en annan högtid precis också, så det är verkligen packat med festligheter just nu.

Jag har nu även fått en Autocad karta att jobba med. Vägarna är utmarkerade, men inte husen. Mycket bättre än inget. En av lärarna kommenterade att mitt program var väldigt välskrivet i samband med att han gav mig kartan. Jag fick även låna en bok om Pune och en projektrapport, Pune Matters, som ett gäng svenskar från Kungliga Konsthögkolan har satt ihop. Mycket arkitekter inblandat verkar det vara. http://www.kkh.se/images/stories/utbildningar/arkitekturskolan/resources/Pune-Matters-Lo-Res.pdf

Arkitekturstudenterna tog med mig på lunch och en av dem skjutsade mig sedan på sin motorcykel in till Parisars kontor. Det var trevligt att umgås med dem, då vi delade delvis samma referensram när det gäller arkitektur och en del annat. De var nyfikna på Sverige och mig och jag var nyfiken på dom.

Jag har loggat in på couchsurfing oftare en jag kom hit och blir ofta bombarderad med emails från folk som vill träffa mig. De flesta av dessa ignorerar jag. Några har jag dock haft flera emailutbyten med. Frågade om glutenfritt bröd etc och fick flera svar direkt. Fick även tips på andra mjölsorter som jag ska leta efter. Än så länge har det inte varit några större problem att överleva på naturligt glutenfritt, även om det är lite svårt att få Lally att förstå att inte ens en tugga av något för att provsmaka är ok.

Har inte fått några kommentarer på bloggen, och fick en rapport om att det inte funkar. Är det någon annan som försökt?

2 comments: