Sunday 2 October 2011

Bra att veta om Indien 1.0

Här följer en sammanfattning av tips och råd som jag fick innan jag åkte och egna observationer de första dagarna.

De vickar skumt på huvudet i sidled. Det ser ut som ”de fattar du väl lilla vän” men ska tydligen inte betyda det, utan kan ha diverse betydelser, typ okej då.

Indierna glor väldigt mycket på en. Verkligen glor. I Thailand var det ett trevligare gloende, inklusive leende som mötte en för att man ser västerländsk och annorlunda ut. Här kan det kännas lite mer obehagligt, men det är ok.

Autorickshaws försöker alltid ta för mycket betalt. Man ska bråka med dem och säga att man vill ta net på taxameter. Gör man inte det blir det troligtvis betydligt dyrare än vad det ska vara, men det är fortfarande ganska billigt.

Om man går in i en mataffär måste man lämna sin väska och sina saker utanför och bara ta med pengar och värdesaker. Känns lite jobbigt. Kvittot måste man behålla i åtminstone några minuter för det ska stämplas på vägen ut. I en annan affär fick man lägga väskan i en annan väska som de plomberade, och så fick man öppna den först vid kassan. De försöker ta bort plastpåseanvändningen, men det är lite klurigt då man inte får packa i sin väska. Shoppingpåsar ska tydligen vara ok. Har en tygpåse i väska som jag får börja använda.

Åtminstone hos Lally äter de relativt sent. Lunch framåt två och middag vid niotiden. Med 3,5 h tidsskillnad är alltså förändringen i mattider liten. Jetlag är trots allt bra att skylla på när man är trött. Nya intryck och en bisarrt tidig start på resan hit funkar också bra. Tyvärr medförde nog sömnbristen en förkylning. Jag vägrar att tro att det beror på att jag åt yoghurt/drack någonting kallt på kvällen. Ogillar myten om att förkylning skulle ha något specifikt med kyla att göra. Sänkt immunförsvar helt enkelt.

Det är inte så hett som jag förberedde mig på, men varmt och ganska fuktigt är det. Monsunsäsongen lider mot sitt slut, men det kommer fortfarande kraftiga skyfall för någon timme på eftermiddagen/kvällen varje dag. Jag fick ett paraply av Teresa, den spanska tjejen, när hon åkte.

Bra att ha saker i Indien i min packning:

Toapapper – Indierna använder inte toapapper, och det som finns att få tag på sägs vara dyrt och inte särskilt bra. Första hotellet jag bodde på fanns det. Hos Lally fanns det en liten bit kvar, men jag har sedan gått över till att använda mitt eget. Skönt att ha, speciellt då det sägs att magen inte brukar må så bra här.

Vätskeersättning från apotek

Dextrosol och buljong – fick det som tips istället för vätskeersättning

Nåt för att stoppa diarré – om man skulle behöva resa när det är som värst

Zinkpasta – torkar tydligen ut sår bra

Våtservetter – för handtvätt innan mat etc

Handsprit

Malariaprofylax – ska förhoppningsvis inte behövas i Pune, men om jag lämnar stan

Myggmedel – mot dengue- och malariamyggor

Solskyddsmedel

Skarvsladd med överspänningsskydd – bra dels för att det ofta inte finns så många uttag, dels för att det sägs att strömmen kan fluktuera lite och jag gärna vill behålla min dator etc vid liv

Svenska vykort, foton och mynt – vet inte ännu om detta kommer till använding, men har fått det som tips

Presenter

Spork/plastsked – bra att ha om man köper yoghurt eller inte kan äta brödet (är glutenintolerant) som man normalt sett använder för att äta currys etc. Iofs äter de med högerhanden utan bröd också rätt ofta.

Olika typer av pengabälten - sådana man kommer åt på stan och sådana man inte kommer åt. Har även en ficka insydd i min bh.

Långärmade och långbenta svala kläder. T-shirt funkar också bra, men man ska se upp med myggorna på kvällen och när man går in i tempel etc.

Pannlampa – det sägs bli strömavbrott relativt ofta.

Resväska – efter att ha backpackat i Australien i ett år var det svårt för mig att bestämma om jag skulle ha en resväska eller ryggsäck med mig. Hittills är jag nöjd med valet att ta en resväska. Dels behöver jag inte flytta lika ofta som då utan kan göra kortare turer från Pune. Jag har med en liten 35 l ryggsäck som jag tänkte ha som handbagage på vägen hem för det. Det är mycket folk och stöldrisken är högre, så det är skönt att bara ha ett fack att hålla reda på, och att ha kodlås på det. Kodlåset kan jag även använda för att låsa in dator och andra värdesaker när jag är ute om dagarna. Huset känns förvisso rätt tryggt, men man vet aldrig med hembiträden och annat.

No comments:

Post a Comment