Saturday 26 November 2011

Slag mot minister lamslog stan + oväntad övernattning mitt i slummen

I torsdags smällde någon till jordbruksministern i ansiktet i protest mot inflation och korruption. Lally satt och skrattade högt när hon såg det på tv. Några timmar senare fick jag ett sms från en indisk vän som bad mig gå hem direkt om jag var ute i stan på egen hand, eller konsultera säkerhetsläget med den jag var ute med. Jag var dock redan hemma och undvek bara en tur till mataffären den kvällen.

I fredags morse hade jag nästan glömt detta, men kollade mejlen innan jag gav mig av till kontoret. Läste något om "riots" på facebook, och blev kontaktad av Ellen som jobbar på Sangam. De hade blivit avrådda från att lämna området och alla affärer var stängda fram till kl 17 och inga rickshaws och bussar gick. Jag fick liknande rapporter från Deep Griha, en av Sangams community partners, där min tasmanska salsadansande kompis Celia jobbar. Jag bestämde mig för att jobba hemifrån ytterligare en dag.

Folk hade tydligen kastat sten på bussar och protesterat genom att spärra av gator. Än så länge har jag inte hört att det hände så mycket mer än så, men det är väl bäst att vara försiktig.
På kvällen ringde Celia och bjöd med mig på middag. Jag tänkte att om Deep Griha tycker att säkerhetsläget är under kontroll så är det nog ok. Det var hos en indisk tjej, Roli, som träffat Celia genom couchsurfing (som för övrigt är hur jag känner Celia också). Med var också en amerikansk soffsurfare, Natali, Rolis blivande man och hans lillebror, samt en kollega till Roli. Middag äts alltid sent här, så vi träffades runt halv nio, och åt runt kl tio, halv elva på kvällen.
Natali var tvungen att gå vid elva och jag tänkte nästan gå då med, men bestämde mig för att jag stanna en liten stund till. Så blev jag erbjuden te och svarade ja, så då kunde jag ju inte gå förrän jag druckit te. Roli fastnade dock i att förklara hur hon och hennes blivande man träffats (vilket var fascinerande i sig, kärlek verkar överskattat även bland de mest moderna människor, när det kommer till bröllop) och teet dröjde länge. Så vid strax efter tolv försökte jag säga att jag nog behövde gå. De tyckte dock att det var försent, och ville hellre att jag stannade. Celia hade redan bestämt att hon skulle sova över, för annars måste hon vara hemma senast kl halv tolv.

Jag hade inget emot att sova över i sig, men då Lallys mamma kom tillbaka igår kväll och Lally åkt till Mumbai över natten hade jag lite dåligt samvete. Jag har inte mammans nummer och kunde inte sms henne och säga att jag var ok. Jag messade Lally, och bad henne vidarebefodra. Jag har inte träffat mamman än, så jag hoppas hon inte är arg.

Det var intressant att se området runt huset när vi vaknade i morse. Ett ganska högt hus, omgivet av minislumområden, några tempel, en del andra stora hus och en grön kulle. Sängen var stenhård, och lakan är tydligen överskattat, men trevligt var det.
Min rickshaw på vägen hem gick sönder och jag fick stoppa en ny. Dessutom fanns det fortfarande eller återigen ingen yoghurt i mataffären. Vad ska en stackars glutt då äta till frukost i Indialand?

No comments:

Post a Comment