Thursday 10 November 2011

Hjälp (?) från studenter

Jag spenderade torsdag, lördag, söndag och måndag med att räkna trafik på Laxmi Rd. Under helgen hann jag dessutom med ett besök på Parvati Hill, Osho Garden och att träffa en australiensare ett gäng colombianer och lite annat folk. Jag var alltså ganska trött redan när den här veckan började. Just nu är jag ganska slutkörd, så här kommer lite allmänt gnäll.

Ibland funkar inte saker riktigt som man vill. Jag hade planerat att göra en OD-survey (origin-destination) med hjälp av några av arkitekturstudenterna. Eftersom korta konversationer med främmande människor är , de som är svårast även bland de som kan engelska (min accent är konstig för dem) så kunde jag inte hjälpa till själv. Dessutom känner jag inte till alla namn på ställena här ännu. I tisdags skulle det, efter många uppskjutningar redan, äntligen genomföras. Två timmar mitt på dan, två på kvällen (rusningstrafik). Två kom på dagen, jobbade bra, men inte tillräckligt snabbt. Till kvällspasset skulle vi alltså gärna ha ytterligare en person. Plötsligt kunde dock ingen på kvällen och vi bestämde oss för att göra det dagen efter, alltså igår.

Då hade jag fått tag på ytterligare två studenter trodde jag (dessa två under Prof Raval, som jobbar på Town planning department på College of Engineering, och som tydligen också ska handleda mig lite). Men, en halvtimme försent dök en person upp. En av de andra hade lyckats fastna inne på toaletten, dessutom hade hon inte lyckats tala om för sin kompis vilken tid det var, så han kom inte heller. Den tredje ringde 40 min efter att vi skulle startat och sa att hon inte kunde.

Jag försökte förklara för den tjejen som kom att det inte var någon idé att göra det hela på bara en person. Men hon insisterade och körde på i racerspeed i en timme. Hon fick ihop tillräckligt många svar, men hade inte förstått att det hela gällde två timmar, och orkade inte fortsätta efter det. Jag gick motvilligt med på att skjuta upp det och göra nästa timme dagen efter, dvs idag.

Återigen, jag bad alla fyra studenterna att komma, och räknade med åtminstone en skulle droppa i sista stund. En ringde mycket riktigt när jag var på väg dit och sa att hon inte kunde komma för hon fått feber. Sedan ville hon veta exakt när hon kunde hjälpa till istället, för hon hade så dåligt samvete. Jag ägnade 5-10 min åt att förklara att jag inte hade något annat på gång som jag behövde hjälp med specifikt. Hon lät väldigt desperat. Jag har fortfarande inte riktigt koll på under vilka premisser dessa studenter hjälper mig, vilket gör det svårt att veta hur mycket arbetsbörda jag kan lägga på dem.

När jag väl kom till projektområdet var de två arkitekturstudenterna där. De ville dock inte hjälpa till, utan gå på en föreläsning av en känd Pune arkitekt och ville ta med mig dit. Jag försökte förklara för dem att det var en annan tjej på väg dit. När jag ringde henne sa hon att hon var på väg, när hon sedan pratade med Ronak sa hon att hon var kvar på skolan och att hon egentligen inte hade tid. Så, jag gick återigen motvilligt med på att skjuta upp det en dag till. Imorgon kanske? Sedan åker de till Calcutta...

Plus var iaf att föreläsningen var någorlunda intressant (religionsturism?) och att arkitektkontoret var väldigt coolt inrett.

No comments:

Post a Comment